Gea Mulder is Taalheld van Drenthe 2024

Gepubliceerd op: 14 mei 2024 11:20

Gea Mulder uit Havelte is verkozen tot Taalheld van Drenthe. René Karst verraste haar met het nieuws in Bibliotheek Havelte. Gea maakt nu kans om de nationale Taalheld 2024 te worden.

Erkenning voor Taalhelden
Met deze prijs krijgt Gea erkenning voor haar doorzettingsvermogen bij het overwinnen van lees- en schrijfproblemen. “Vroeger werd ik gepest omdat ik moeite had met lezen en schrijven,” zegt Gea. “Daarom ging ik op taalles. Daar leerde ik dat ik me niet hoef te schamen als ik niet zo snel lees en schrijf. Uiteindelijk schreef ik zelf een boek!”

Elk jaar zijn er duizenden mensen in Nederland die de stap zetten om op latere leeftijd beter te leren lezen en schrijven. Om deze mensen een podium te geven, organiseert Stichting Lezen en Schrijven jaarlijks de Taalheldenprijs.

Gea maakt namens Drenthe kans om Taalheld van Nederland te worden. H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden, oprichter van Stichting Lezen en Schrijven, reikt de Taalheldenprijs in juni uit. Voor de Publieksprijs kan er tot 13 juni op Gea gestemd worden via taalheld.nl.

Taalpunt in de bibliotheken
Gea’s verrassing in Bibliotheek Havelte werd georganiseerd door de Taalpuntcoördinator in Westerveld, die haar nomineerde voor de prijs. Gea kreeg via het Taalpunt jarenlang taalles en ondersteuning.

Het Taalpunt is te vinden in bibliotheken in al onze gemeenten. Iedereen die moeite heeft met Nederlands lezen en schrijven kan er terecht voor les en ondersteuning. Het Taalpunt is er niet alleen voor mensen met Nederlands als moedertaal, maar ook voor nieuwkomers zoals statushouders.

Het Taalpunt is altijd op zoek naar vrijwilligers, zoals taalcoaches, om anderen te helpen bij het verbeteren van hun Nederlandse taalvaardigheden. Lijkt jou dat ook wel wat? Neem dan contact op met jouw bibliotheek!