Opening Drentse Kenniswerkplaats ‘Onbegrepen Gedrag’ in Bibliotheek Beilen

Gepubliceerd op: 6 november 2023 16:35

In de Bibliotheek Beilen is de Drentse Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag geopend door wethouder Rieja Raven. Hier werken studenten en professionals samen aan vraagstukken met betrekking tot onbegrepen gedrag.

Studenten zijn in Bibliotheek Beilen normaliter niet de doelgroep die in grote getale aanwezig is. Bibliotheekbezoekers vroegen zich de afgelopen maand dan ook misschien af waarom zij er elke donderdagmiddag zijn. Dit werd duidelijk bij de officiële opening van de Drentse Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag. Studenten werken hier samen met professionals uit de praktijk aan vraagstukken rondom onbegrepen gedrag.

Sinds 5 oktober stelt de Bibliotheek in Beilen haar ruimte beschikbaar als trefpunt voor de leden van de Drentse Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag. Zij hebben hier elke donderdag een ontmoetingsruimte en werkplek. De samenwerking heeft als doel om kennis over onbegrepen gedrag te vergroten.

Onbegrepen gedrag komt voor in allerlei vormen en situaties. Thuis, op het werk, op straat of in de winkel. De Kenniswerkplaats richt zich op situaties waarin het gedrag tot problemen kan leiden voor de persoon zelf en zijn of haar omgeving.

Het onbegrepen gedrag kan diverse oorzaken hebben, zoals psychische kwetsbaarheid, verslaving of dementie. Hoe kun je als professional of als naaste omgaan met onbegrepen gedrag? En hoe draag je bij aan een samenleving waarin mensen met onbegrepen gedrag ook volwaardig kunnen meedoen? Met die vragen houden de deelnemers in de Kenniswerkplaats zich bezig.

Om de opgedane kennis vast te leggen en te delen, is een groot aantal organisaties betrokken bij de Kenniswerkplaats. Dit zijn Actium, De Trans, Espria, GGD Drenthe, GGZ Drenthe, Gemeente Midden-Drenthe, Gemeente Hoogeveen, Hanzehogeschool, Icare, Icare thuisbegeleiding, InBegrepen, Lentis, MEE samen, VNN en Zilveren Kruis. Samen schreven ze een subsidieaanvraag en gaan ze van start. Daarbij nodigen ze iedereen in Drenthe, ketenpartners en betrokken burgers, uit om met hen mee te doen.

Op donderdag 2 november is de start van de Kenniswerkplaats officieel geopend. Wethouder Rieja Raven, van gemeente Midden-Drenthe, was hierbij aanwezig. Studenten, professionals en ervaringsdeskundigen deelden hun eerste ervaringen rondom de samenwerking in de fysieke werkplaats. Daarna gingen ze samen met deelnemers aan de slag met vraagstukken uit de praktijk.

De Drentse Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag ontvangt tot 2027 subsidie om te ontdekken en te leren hoe zo’n samenwerking het beste kan worden vormgegeven. Het is de intentie om de Kenniswerkplaats na die periode voort te zetten. Opgedane kennis en ervaring wordt zowel regionaal als landelijk gedeeld.