Provinciale Finale Voorleeswedstrijd 2024

Gepubliceerd op: 18 april 2024 09:00

Drenthe is twee nieuwe voorleeskampioenen rijker! Op 17 april werden twee provinciale voorleeswedstrijden gehouden. In de voorleeswedstrijd voor de basisscholen won Carmen de Vries, en in Read2Me voor leerlingen uit de brugklas ging Amira Oustou er met de winst vandoor.

Op woensdag 17 april waren de provinciale finales van de nationale voorleeswedstrijd (basisonderwijs) en de voorleeswedstrijd Read2Me! (brugklassers). De winnaars van de gemeentelijke finales in de categorieën jeugd en jongeren streden om de titel ‘provinciaal voorleeskampioen’. Biblionet Drenthe organiseerde deze finale voor alle 12 Drentse gemeenten.

De Nationale Voorleeswedstrijd
Carmen de Vries van OBS De Poolster uit Nieuw-Roden heeft de provinciale finale van De Nationale Voorleeswedstrijd (voor basisscholieren) gewonnen.

Op 22 mei aanstaande gaat Carmen de provincie Drenthe vertegenwoordigen tijdens de 31e landelijke finale van De Nationale Voorleeswedstrijd in Utrecht. Als Carmen wint mag zij zich een jaar lang De Nationale Voorleeskampioen en Kinderdirecteur 2024 van het Kinderboekenmuseum noemen.

De Nationale Voorleeswedstrijd is een leesbevorderingscampagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken. De betrokken organisaties willen met de wedstrijd een breed publiek laten zien dat (voor)lezen niet alleen belangrijk, maar vooral ook erg leuk is.

Voorleeswedstrijd Read2Me!
De voorleeskampioen die de provinciale finale van Read2Me! gewonnen heeft is Amira Oustou van CSG Dingstede te Meppel. Vijf leerlingen uit de brugklas van het voortgezet onderwijs lazen voor uit hun favoriete boek. Ongeveer 40 supporters waren
aanwezig om de finalisten aan te moedigen.

Amira neemt het als winnaar van deze provinciale finale op 1 juni op tegen de andere Provinciale Voorleeskampioenen tijdens de landelijke finale in Utrecht in de strijd om de titel Brugklas Voorleeskampioen 2024.

Beide wedstrijden vonden plaats in Podium Zuidhaege te Assen. We feliciteren de winnaars van harte!