Provinciale Voorleeswedstrijden met opvallend hoog niveau

Gepubliceerd op: 25 april 2023 15:51

Woensdag 19 april was de provinciale finale van de voorleeswedstrijden voor zowel basisonderwijs als de eerste klassen van het Voortgezet Onderwijs, Read2me in Podium Zuidhaege in Assen. Bij beide wedstrijden was er sprake van een opvallend hoog niveau van de voorlezers. De jury was zeer verrast en had een moeilijke opdracht.

De winnares van de voorleeswedstrijd van het basisonderwijs is Chaja Kortmann, van de basisschool De Eskampen uit Peize, gemeente Noordenveld. Zij wist vanaf het begin de hele zaal mee te nemen in haar verhaal. Ze las voor uit Lampje en beleefde daar zelf ook zichtbaar plezier aan.

De jury voor deze wedstrijd bestond uit kinderboekenschrijver Chris Vegter, Directeurbestuurder Biblionet Drenthe Annelies Bakelaar en jury voorzitter Eric van Oosterhout, burgemeester gemeente Emmen. Alle drie gaven aan zeer verrast én verheugd te zijn over de kampioenen van de 12 gemeenten. Nadat de leerlingen kampioen werden op hun eigen school moesten ze nog de regionale ronde zien te winnen. Dieregionale rondes worden georganiseerd door de gemeentelijke bibliotheken. Daarna worden ze door BiblionetDrenthe uitgenodigd voor de provinciale ronde.

Chaja vertegenwoordigt Drenthe op de landelijke finale op 24 mei in Tivoli in Utrecht.

We wensen haar veel succes en hebben er alle vertrouwen in.

De avond stond in het teken van de voorleeswedstrijd voor brugklassers Read2me.

Brugklasleerlingen van de VO-scholen; Esdal College Emmen en Klazienaveen, Greijdanus in Meppel, De Nieuwe Veste in Coevorden, Terra College Assen, Volta Beilen en Dingstede Meppel lazen op hun best voor voor de jury en de supporters. In een zeer prettige sfeer en ambiance in Podium Zuidhaege werden zowel jury als leerkrachten en ouders verrast door het niveau van de voorlezers. De jurybestond uit Inge Speelman, leesconsulent bibliotheek Hoogeveen, Esmee van de Boom, schrijver/dichter, en Teun van Roy,directeur van Volta Beilen.

Mirthe Jaarsma vanGreijdanus Meppel was volgens de jury een overtuigende winnares, doordat zeperfectvanuit de wisselden personages las, zonder er een theater van te maken.

Zij gaat Drenthe vertegenwoordigen op 3 juni in Woerden.

Ook Mirthe wensen we veel succes en we zijn overtuigd van een goed resultaat in de landelijke finale.